Zajmując się grafiką komputerową, wiele zleceń, jakie otrzymywałem, dotyczyło reklamy. Spora część z nich dotyczyła plakatów reklamowych. Początkujący graficy, którzy podejmują się takich zleceń, mogą być zaskoczeni tym, jak bardzo zlecenie takie jest pracochłonne.
Dlaczego stworzenie plakatu reklamowego jest trudne?
Przede wszystkim doświadczenie w projektowaniu plakatów nauczyło mnie jednej ważnej rzeczy. Do każdego projektu muszę podejść ze świeżą głową. Oczywiście mam pewien schemat, na podstawie którego dokonuje wstępnego planowania, ale jeśli idzie o pomysły czysto artystyczne plakaty reklamowe, są jednym z najbardziej wymagających zadań. Dlaczego? Warto spojrzeć na to z perspektywy klienta. Plakat powinien:
- wyróżniać się na tle innych,
- przekazywać za pomocą obrazu (zazwyczaj wymagana jest minimalna ilość tekstu) maksymalnie dużo informacji,
- zachęcić przechodnia do dłuższego przyjrzenia się plakatowi,
- sprawiać pozytywne wrażanie.
Dodatkowo muszę wspomnieć, że jeśli idzie o obróbkę czysto graficzną, plakaty reklamowe są również nie lada wyzwaniem. Wydrukowana grafika na dużym formacie obnaży bezwzględnie wszelkie niedociągnięcia. Coś, co na ekranie komputera klientowi się spodoba, wydrukowane może być podstawą do jego reklamacji. Pomijając jednak wymienione trudności, muszę przyznać, że tworzenie plakatów jest jednym z moich ulubionych zleceń, szczególnie jeśli trafi się klient z dość oryginalnym produktem lub ofertą. Mogę wówczas puścić bardziej wodze fantazji i sprawdzić w działaniu bardziej śmiałe pomysły.